logo
 Pokrewne IndeksJohn Varley Gaea 1 TitanKybalion641. Way Margaret Rycerz z MarambyLaurell Hamilton Pieszczota nocyJoseph Conrad The Arrow of GoldTomasz Dajczak O czym śÂšwiadkowie Jehowy nie mówić… gśÂ‚ośÂ›noKraszewski Ulana [LitNet]Beaton M.C. Hamish Macbeth 02 Hamish Macbeth i śÂ›mierć‡ śÂ‚ajdakaElsikkasztott boldogsag Hedwig Courths MahlerMiÅ‚oÂść przyjdzie póÂźniej Red Garnier
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lafemka.pev.pl



  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    haniebne.
    A zatem ze względu na jakie rzeczy męstwo jest środkiem, w jakich zachodzi
    okolicznościach i dlaczego, i jaką moc posiadają rzeczy straszne, o tym wystar-
    czająco powiedzieliśmy zgodnie z naszym obecnym planem.
    2. O umiarkowaniu (ÃÉÆÁ¿Ãͽ·)
    Następnie powinniśmy podjąć się próby określenia terminów:  umiarkowanie"
    i  nieumiarkowanie" [czyli niekarność]. Słowo  nieumiarkowany" czyli [niekarny]
    posiada wieloraki sens. Bo służy do określenia człowieka, który nie został ukarany,
    ani nie został wyleczony, podobnie jak  niepodzielny" znaczy  nie podzielony",
    i spośród nich pierwsze pojęcie zawiera możliwość, a drugie brak możliwości. Bo
    przez określenie  niepodzielny" rozumiemy to, czego nie można podzielić, jak
    również i to, co można podzielić, ale nie zostało podzielone. W ten sam sposób
    ma się rzecz z pojęciem  niekarność". Bo oznacza ono to, co z natury nie jest
    zdolne do przyjęcia kary, jak również i to, co będąc z natury zdolne do przyjęcia
    kary, nie zostało jednak ukarane za wykroczenia, których nie popełnia człowiek
    umiarkowany, jak dzieci. Według tego bowiem znaczenia  niekarności" nazywamy
    je  bezkarnymi"; ponadto tych, którzy są trudni do wyleczenia i w ogóle są
    nieuleczalni przez zastosowanie kary. Lecz chociaż terminu  niekarność" używa
    się w wielu znaczeniach, jest sprawą oczywistą, że ludzie niekarni obracają się
    w kręgu określonych przyjemności i przykrości, i że w zależności od swojego
    stosunku do nich różnią się i od siebie, i od innych ludzi. Wspomnieliśmy
    w zarysie już poprzednio15, w jaki sposób w przenośni użyliśmy wyrazu
    14
    Por. 1227 b 5-11 i 1228 a 6 n.
    15
    W 1221 a 19-23 Arystoteles nie przeprowadziÅ‚ żadnej analizy sÅ‚owa ±º¿»±Ã¯±. Zdaniem
    Dirlmeiera (Et. eud., s. 324), sama tabela i krótkie omówienie interesujących nas słów wystarczy, gdyż
    one głównie w metaforycznym znaczeniu były w powszechnym użyciu.
     niekarność". Ale ludzi, którzy są nieporuszeni wobec samych przyjemności
    i z powodu braku wrażliwości, jedni nazywają niewrażliwymi, inni natomiast
    charakteryzujÄ… ich innymi terminami. Ten stan uczuciowy nie jest jednak
    szczególnie znany ani powszechny, gdyż wszyscy błądzą raczej w innym kierunku
    i wszyscy posiadają wrodzoną podatność i wrażliwość na tego rodzaju przyjemności.
    To odnosi się przede wszystkim do tego rodzaju typów, jakie wprowadzają na
    scenę komediopisarze  ludzi nieokrzesanych, którzy uciekają od przyjemności,
    nawet w rzeczach umiarkowanych i koniecznych.
    A skoro człowiek umiarkowany ma powiązanie z przyjemnościami, z ko-
    nieczności ma on powiązanie z pewnego rodzaju żądzamil6. Musimy zatem
    ustalić, z jakimi. Człowiek umiarkowany nie jest bowiem umiarkowany wobec
    wszystkich [żądz], ani wobec wszystkich rzeczy przyjemnych, ale jak się
    sądzi, wobec wrażeń dwóch rodzajów zmysłów: smaku i dotyku, a naprawdę
    to wobec dotyku. Bo człowiek umiarkowany nie ma do czynienia z przyjemnością,
    jaką daje oglądanie rzeczy pięknych, wolnych od pożądania zmysłowego,
    albo z przykrością, wywołaną przez rzeczy ohydne, i z uczuciami, jakich
    dostarcza słuchanie dzwięków harmonijnych, albo nieharmonijnych, ponadto
    również z wrażeniami zmysłowymi, jakich dostarcza węch: z przyjemnymi
    i z nieprzyjemnymi zapachami. Nikogo bowiem nie nazywa siÄ™ nieumiarkowanym
    dlatego, że odczuwa tego rodzaju uczucia lub ich nie odczuwa. Jeśliby mianowicie
    ktoś, zoczywszy piękny posąg, albo konia, albo człowieka, bądz usłyszawszy
    kogoś śpiewającego, nie chciałby ani jeść, ani pić17, ani kochać się, tylko
    oglądać rzeczy piękne i słuchać śpiewających, tego nie można by uważać
    za nieumiarkowanego, podobnie jak za nieumiarkowanych nie można uważać
    ludzi oczarowanych śpiewem Syren. Ale umiarkowany ma do czynienia z dwoma
    rodzajami wrażeń zmysłowych, na które także i zwierzęta jedynie są wrażliwe,
    ciesząc się i doznając przykrości, tj. na smak i dotyk, podczas gdy na przyjemności
    dostarczane przez pozostałe zmysły niemal wszystkie zwierzęta wydają się
    obojętne, jak np. na harmonię czy piękno. Albowiem, jak się zdaje, piękne
    rzeczy i harmonijne dzwięki na nie nie działają, o czym warto wspomnieć,
    chyba że zdarzy się gdzieś coś nadzwyczajnego18. Nawet nie odczuwają miłych
    i przykrych zapachów, chociaż właśnie mają wszystkie zmysły ostrzejsze;
    cieszą się tylko tymi zapachami, które dzięki okolicznościom są przyjemne, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl