logo
 Pokrewne Indeksdieta proteinowaComte, Auguste The Positive Philosophy Vol IIKrew czasuMeg Cabot 1 800 JeśÂ›li WDenise A Agnew [Daryk World 01] Daryk Hunter (pdf)Harrison Harry Narodziny stalowego szczuraMorgan Sarah Na krawć™ziDay Leclaire Ksić…śźć™ce pary 02 MiśÂ‚ośÂ›ć‡ czy korona.pdbfAndrzejewski Jerzy Bramy rajuHiaba menekulsz Hedwig Courths Mahler
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • boatlife.htw.pl



  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    XVIII w.), który Krasiński uważał za przestarzały i skompromitowany przez rewolucję 1789 r.
    ¹x ¹ o o a mo a  w poprzednich wyd. Bibl. Nar. brak tego zwrotu.
    ¹x ²Kleiner przypomina, że uÅ›wiadamiaÅ‚ to sobie sam Henryk, kiedy wypowiadaÅ‚ sÅ‚owa:  (& ) ażem staÅ‚ siÄ™
    igrzyskiem szatanów w Części I.
    ¹x ³Kleiner wiói w sÅ‚owach o a e o e aluzjÄ™ do wypowiadanego przez saintsimonistow przekonania, że
    zjawi się nowy zbawca, zbawca społeczny. Powołuje się na dwa znamienne artykuły zamieszczone w marcu 1832
    r. w organie saintsimonistow:  Le Globe .
    ¹x t Pankracy znaÅ‚ Henryka tylko ze sÅ‚awy poety, nie zaÅ› osobiÅ›cie. Ocalić go zaÅ› pragnie w myÅ›l przekonania
    o szczególnych walorach poety (por. przypis do wypowieói Chóru Artystów w tej części dramatu  poglądy
    obozu rewolucyjnego w utworze Krasiński konstruował w oparciu m.in. o deklaracje ideowe saintsimonistów,
    którzy uważali, że każdego artystę cechuje zdolność współodczuwania problemów społecznych, a co za tym
    ióie, również umiejętność dostrzegania przyszłych przeznaczeń luókości; poeta byłby tu przykładem artysty
    wyjÄ…tkowo uzdolnionego w tym kierunku).
    ¹x u a a o a s k o  bÅ‚Ä…d druków:  Szabla twoja, Bóg twój  mara , co poprawiÅ‚ już w kolejnych
    wydaniach Pini na podstawie rękopisu.
    ¹x v s a  w drukach:  wystarcza  poprawiÅ‚ Czubek na podstawie rÄ™kopisu.
    ¹x w Jeden z interpretatorów Nie-Boskie komedii, E. Dembowski, pisaÅ‚:  Na życiu domowym, roóinnym ma
    zakończyć świat społeczeński stary, niezdolen on już wystąpić w óieóinie polityki i socjalnym ukłaóie . I dalej:
     Zacisze domowe jest jeszcze stanowiskiem, na którym oparłszy się może przystać świat stary do świata postępu
    (& ) ( d ama ie isie s m i mie i ie o skim, 1843 [w:] isma, t. III, s. 438).
    Nie-Boska komedia 47

    Trzyóieści sześć, obywatelu. 
    Jeszcze piętnaście lat najwięcej  bo tacy luóie niedługo żyją  twój syn bliższy
    grobu niż młodości  jeden wyjątek ogromowi nie szkoói.  Bądz więc sobie ostatnim
    hrabią na tych równinach  panuj do śmierci w domu nadóiadów  każ malować ich
    obrazy i rżnąć herby.  A o tych nęóarzach nie myÅ›l już wiÄ™cej¹x x .  Niech siÄ™ wyrok
    ludu spełni nad nikczemnikami. 
    a e a so ie d i a
    Zdrowie twoje, ostatni hrabio! 
    Obrażasz mnie każdym słowem; zda się, próbujesz, czy zdołasz w niewolnika obrócić
    na óień tryumfu swego.  Przestań, bo ja ci się odwóięczyć nie mogę.  Opatrzność
    mojego słowa cię strzeże. 
    òieóictwo, Honor
    Honor święty, honor rycerski wystąpił na scenę  zwiędły to łachman w sztandarze
    luókości.  O! Znam ciebie, przenikam ciebie  pełnyś życia, a łączysz się z umiera-
    jÄ…cymi, bo chcesz siÄ™ oszukać¹x y , bo chcesz wierzyć jeszcze w kasty, w koÅ›ci prababek,
    w słowo  ojczyzna i tam dalej  ale w głębi ducha sam wiesz, że braci twojej należy się
    kara, a po karze niepamięć. 
    Tobie zaś i twoim cóż inszego?
    Zwycięstwo i życie.  Jedno tylko prawo uznaję i przed nim kark schylam  tym
    prawem świat bieży w coraz wyższe kręgi  ono jest zgubą waszą i woła teraz przez moje
    usta:
     Zgrzybiali, robaczywi, pełni napoju i jadła, ustąpcie młodym, zgłodniałym i silnym .
    
    Ale  ja pragnę cię wyratować  ciebie jednego. 
    Bodajbyś zginął marnie za tę litość twoją.  Ja także znam świat twój i ciebie 
    patrzałem wśród cieniów nocy na pląsy motłochu, po karkach którego wspinasz się do
    góry  wióiałem wszystkie stare zbrodnie świata, ubrane w szaty świeże, nowym ko-
    łujące tańcem  ale ich koniec ten sam co przed tysiącami lat  rozpusta, złoto i krew.
     A ciebie tam nie było  nie raczyłeś zstąpić pomięóy óieci twoje  bo w głębi
    ducha ty pogaróasz nimi  kilka chwil jeszcze, a jeśli rozum cię nie odbieży, ty bęóiesz
    pogaróał sam sobą. 
    Nie dręcz mnie więcej. 
    siada od e em s oim
    Lud, Naroóiny
    Zwiat mój jeszcze nie rozparł się w polu  zgoda  nie wyrósł na olbrzyma 
    łaknie dotąd chleba i wygód  ale przyjdą czasy 
    s a e i ie k o i i o ie a si a e o m a e
    Ale przyjdą czasy, w których on zrozumie siebie i powie o sobie:  Jestem  a nie
    bęóie drugiego głosu na świecie, co by mógł także odpowieóieć:  Jestem . 
    Cóż dalej? 
    Z pokolenia, które piastuję w sile woli mojej, naroói się plemię ostatnie, najwyższe,
    najóielniejsze.  Ziemia jeszcze takich nie wióiała mężów.  Oni są ludzmi wolnymi,
    panami jej od bieguna do bieguna¹y p .  Ona caÅ‚a jednym miastem kwitnÄ…cym, jednym
    domem szczęśliwym, jednym warsztatem bogactw i przemysÅ‚u¹y ¹. 
    ¹x x ie m i e   już dodane przez Czubka na podstawie rÄ™kopisu.
    ¹x y o es si os ka  sÅ‚owa dodane przez Czubka na podstawie rÄ™kopisu.
    ¹y p do ie a  sÅ‚owa dodane przez Czubka na podstawie rÄ™kopisu.
    ¹y ¹Kleiner zwraca uwagÄ™, że Pankracy  streszcza tu ideaÅ‚ saintsimonistów, pragnÄ…cych eksploatacji ziemi caÅ‚ej
    na korzyść wszystkich luói .
    Nie-Boska komedia 48

    Słowa twoje kłamią  ale twarz twoja niewzruszona, blada, udać nie umie natchnie-
    nia. 
    Nie przerywaj, bo są luóie, którzy na klęczkach mnie o takie słowa prosili, a ja im
    tych słów skąpiłem. 
    Bóg [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl