logo
 Pokrewne IndeksAndy Slayde & Ali Wilde Neon Yellow Obsessive Adhesives [Torquere Color Box MM] (pdf)Carol Lynne Hell On Wheel (pdf)Charlie Richards A Paranormal's Love 2 A Bite of FulfillmentBurroughs William S. Nagi lunchAleister Crowley AtlantydaDiana Palmer Wymarzony prezentJulian May Trillium 3 Golden TrilliumJan DobraczyśÂ„ski Kto was zabijeResnick Mike 01 Wróśźbiarka WróśźbiarkaDick Claassen & Diane Drury Healers
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alpsbierun.opx.pl



  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    przydatności gleby?
    5) scharakteryzować elementy mające wpływ na ocenę
    przydatności gleby?
    6) wymienić klasy bonitacyjne gleb?
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    48
    4.12. Metody opracowywania wyników badań gleb
    4.12.1. Materiał nauczania
    Wyniki badań gleb opracowuje się zapisując je w odpowiednich arkuszach lub ankietach.
    Na przykład:
    1. Arkusz danych roboczych charakterystyki gleby
    Metryka
    Nazwa miejsca:____________________________
    Numer:________________________
    Nachylenie terenu: ________________________
    Metoda (wybierz jedną)z dołka lub z powierzchni ________________
    Zwider _________________
    Istniejący odkryty profil glebowy ____________________
    Inne cechy miejsca:________________________________
    Tabela wyników
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    49
    Poziom (litera lub
    numer)
    Górna granica
    poziomu (cm)
    Dolna granica
    poziomu (cm)
    Wilgotność (mokra,
    wilgotna, sucha)
    Kolor dominujący
    (kod z katalogu
    kolorów)
    Kolor drugorzędny
    (kod z katalogu
    kolorów)
    Struktura (typ)
    Konsystencja
    (luzna, sypka,
    zbita, bardzo zbita)
    Tekstura, skład
    granulometryczny
    (nazwa)
    Kamienie (brak,
    kilka, wiele)
    Korzenie (brak,
    kilka,wiele)
    Węglany (brak,
    niewielka ilość,
    duża ilość)
    2. Arkusz danych roboczych pH gleby
    Data zebrania prób:__________Miejsce:__________________________________________
    Metoda badania pH (zaznacz jedną):_____papierkiem lakmusowym ______pHpenem
    _____pHmetrem
    Numer poziomu: ________Głębokość poziomu: górna granica poziomu _____cm
    dolna granica poziomu _____cm
    _______________________________________________________________________________
    Próbka numer 1 Próbka numer 2 Próbka numer 3
    A. pH wody przed dodaniem A. wody przed dodaniem A. wody przed dodaniem
    gleby:_____ gleby:_____ gleby:_____
    B. pH gleby oraz mieszaniny:_____ B. pH gleby oraz mieszaniny: _____B. pH gleby oraz mieszaniny:_____
    _______________________________________________________________________________________
    Numer poziomu:________
    Głębokość poziomu: górna granica poziomu _____cm
    Dolna granica poziomu _____cm
    3. Tabela wyników badań pH gleby
    Nr próby pH według pasków pH według pehametru
    wskaznikowych
    Zapisane w arkuszach dane służą do analizy i wnioskowania. Laboratoria badające gleby
    posiadają standaryzowane arkusze danych roboczych. Każdy arkusz danych powinien
    zawierać metryczkę i tabelę wyników, miejsce na uwagi i komentarz.
    4.12.2. Pytania sprawdzające
    Odpowiadając na pytania, sprawdzisz czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
    1. Jakie są metody zapisywania wyników badań?
    2. Jakie dane zawiera metryczka arkusza roboczej charakterystyki gleb?
    3. Jak sporządzić tabelę wyników?
    4.12.3. wiczenia
    wiczenie 1
    Opracuj arkusz danych roboczych charakterystyki profilu glebowego.
    Sposób wykonania ćwiczenia
    Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
    1) zapoznać się z cechami profilu glebowego,
    2) wynotować te cechy,
    3) wykonać metryczkę arkusza danych,
    4) opracować tabelę cech dla poszczególnych poziomów profilu glebowego.
    Wyposażenie stanowiska pracy:
    - schemat profilu glebowego,
    - notes,
    - literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    50
    wiczenie 2
    Uszereguj cechy fizyczne i chemiczne gleby w arkuszu danych roboczych.
    Sposób wykonania ćwiczenia
    Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
    1) wyszukać w materiałach dydaktycznych informacje o cechach chemicznych i fizycznych
    gleby,
    2) wynotować te cechy,
    3) skonstruować tabelę wyników dla określenia tych cech.
    Wyposażenie stanowiska pracy:
    - literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
    wiczenie 3
    Przedstaw wyniki badania zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi.
    Sposób wykonania ćwiczenia
    Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
    1) wyszukać w roczniku statystycznym wyniki skażenia gleb,
    2) opracować arkusz danych roboczych (metryczka i tabela).
    Wyposażenie stanowiska pracy:
    - literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
    4.12.4. Sprawdzian postępów
    Tak Nie
    Czy potrafisz:
    1) wyjaśnić zasady konstruowania metryczki arkusza danych?
    2) wyjaśnić zasady konstruowania tabeli wyników?
    3) wymienić metody badań gleby?
    4) wymienić nazwy miejsc badania gleby?
    5) wymienić narzędzia do pobierania próbek gleby?
    6) wymienić podstawowy sprzęt laboratoryjny do badania gleb?
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    51
    4.13. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pobierania
    prób i badania gleby
    4.13.1. Materiał nauczania
    Bezpieczne przeprowadzanie doświadczeń i badań wymaga przestrzegania
    obowiązujących przepisów. W Polsce podstawowym aktem prawnym regulującym
    wymagania odnośnie bezpieczeństwa i higieny pracy jest Kodeks Pracy (ustawa z dnia
    26.06.1974 r.). Rozporządzenie z dnia 20 kwietnia 2005 r. Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 73,
    poz. 645) w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku
    pracy regulują zasady kontroli substancji niebezpiecznych dla zdrowia nakładając szczególne
    wymagania, co do postępowania w trakcie używania jakichkolwiek odczynników
    chemicznych lub biologicznych. Dotyczy to również kontroli nad substancjami
    niebezpiecznymi i rakotwórczymi oraz odczynnikami biologicznymi, zawierającymi
    drobnoustroje chorobotwórcze.
    Rys. 4 Oznaczenia substancji chemicznych (Baranowicz W.: Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej
    oraz wzór instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów szkół. MEN, Warszawa 1997)
    Podstawowe przepisy podczas pobierania prób gleby:
     przed podjęciem pobierania próby należy upewnić się czy dobrze zrozumiane zostały
    założenia pracy w terenie, potencjalne zródła zagrożenia oraz sposoby im zapobiegania,
     praca w terenie musi być dokładnie zaplanowana, przygotowane i omówione kolejne
    punkty wykonywanych prac,
     przed wyruszeniem na badania terenowe należy sporządzić listę niezbędnego sprzętu,
     w teren należy zabrać apteczkę pierwszej pomocy. Przynajmniej dwoje uczestników musi
    być przeszkolonych w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
     nigdy nie należy pracować w pojedynkę, bez pozwolenia osób prowadzących zajęcia,
     grupa terenowa powinna być wyposażona w mapę i kompas  powinna też umieć się
    nimi posługiwać,
     należy prowadzić badania w odzieży ochronnej,
     posługując się narzędziami do pobierania próbek gleby, należy zachować najwyższą
    ostrożność,
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    52
     nigdy nie należy kopać głębiej niż na głębokość równą wysokości osoby kopiącej. Zciany
    głębszego wykopu należy zabezpieczyć taśmą wokół wykopu, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl