logo
 Pokrewne IndeksDr Who New Adventures 37 Sanctuary, by DavCarl Djerassi & DavOn Looking At Photographs DavE Nesbit The Five Children OmnibusCSI Miami Cortez, Donn MĂśrderisches FestAnny Cook Chrysanthemum (pdf)Julian May Trillium 3 Golden Trillium0850. Lindsay Yvonne Nieodparta pokusaDavChess Strategy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lorinka.htw.pl



  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    jaguara. Rozdziawiony pysk jaguara jest chyba metaforycznie powiązany z otwartą wnęką, z której
    wyłania się władca.
    Chociaż uważa się, że La Venta było stolicą, czyli najważniejszym z miast Olmeków, być może
    wcale nie jest to prawda. Wiemy o nich tak niewiele, że nie da się stwierdzić na pewno, jak ważne
    było to miasto ani czy Olmekowie nie mieli ważniejszych miast i świętych miejsc.
    Na przykład niektóre z nich mogą znajdować się pod powierzchnią Zatoki Meksykańskiej albo
    być zalane wodą na bagnach w stanach Tabasco i Veracruz. Najważniejsze siedliska Olmeków
    mogą też leżeć w głębi Meksyku, tak jak Chalcatzingo czy niedawno odkryte Zazacatla. Znajdują
    się one dość daleko od matecznika Olmeków, co sugeruje, że ich kraina - Olman - była rozległa.
    Jak już wspomniano, miejsca takie jak Monte Alban czy Teotihuacan niektórzy archeolodzy
    uważają za powiązane z Olmekami i możliwe, że to one właśnie były ich najważniejszymi
    ośrodkami.
    Im więcej dowiadujemy się o Olmekach, tym głębsza staje się otaczająca ich tajemnica.
    Odkrywamy, że żyli wśród nich przedstawiciele niemal wszystkich ras na świecie. Jak to możliwe?
    Olmekom przypisuje się wynalezienie koła, gry w piłkę i pisma hieroglificznego, a wiadomo już, że
    kontrolowali większą część południowego Meksyku od wybrzeża jednego oceanu do wybrzeża
    drugiego. Z punktu widzenia dyfuzjonistów kraina Olman mogła być  środkiem świata", tak jak
    byłby nim przesmyk Tehuantepec, gdyby prowadzono handel na szlakach łączących oceany
    Spokojny i Atlantycki. Jeśli taki handel i takie podróże statkami rzeczywiście się odbywały,
    Olmekowie mogli być kosmopolitycznym centrum, w którym stykały się i mieszały ze sobą kultury
    całego świata.
    2
    Tajemnica zagłady Olmeków
    Chociaż to była noc, chociaż to nie był dzień, chociaż nie było światła, zebrali Się, bogowie
    naradzali się tam, w Teotihuacan.
    Mit w języku nahuatl o końcu czwartego świata
    Spisujemy to (...) bo próżno dziś szukać Popol Vuh, księgi znanej pod tym imieniem
    (...) Istniała kiedyś pierwsza księga, napisana w dawnych czasach (...). Wspaniały
    był to opis i opowieść o tym, jak zakończyło się trwanie całego nieba i ziemi (...).
    Popol Vuh. Księga rady narodu Quiche przekład H. Czarnocka i C. Marradan Casas
    HUNAB KU ZNISZCZENIE CZWARTEGO ZWIATA
    Według Majów i Azteków uprzednio istniały cztery światy; teraz żyjemy w świecie piątym. Każdy
    z poprzednich został zniszczony przez kataklizm: lód, wodę albo ogień. Kiedy jeden świat zostaje
    zniszczony, rodzi się następny z nowymi mieszkańcami i nowym porządkiem. Obecny, piąty świat,
    również ma ulec zniszczeniu, przypuszczalnie dokonanym przez wodę.
    Wszystkie kultury Mezoameryki, a w pewnym stopniu i północnoamerykańskiego południowego
    zachodu, wykazywały podobieństwo, miały również wspólne niektóre mity, w tym mit o stworzeniu
    świata i o zniszczeniu światów poprzednich. Wersje tych mitów różnią się w zależności od regionu,
    a próba ich uporządkowania nie jest łatwa. Często są znajdowane tylko ich fragmenty w
    starożytnych ruinach, co również nie ułatwia ich pełnego zrozumienia. Choć mity te są niejasne i w
    szczegółach bardzo się różnią, istnieje wątek powtarzający się we wszystkich relacjach.
    Nie znamy żadnych legend pochodzących bezpośrednio od Olmeków, ale ślady po ich
    społeczeństwie pozostały w pózniejszych cywilizacjach (jako motywy w sztuce, pismo i kalendarz),
    można więc przypuszczać, że ich mitologia i kosmologia również zostały przejęte przez te
    cywilizacje. Tradycyjne przekazy Azteków, Misteków, Majów i innych tamtejszych ludów
    opowiadają o czterech światach poprzedzających nasz piąty świat. Natychmiast pojawia się
    pytanie związane z Olmekami: czy zostali zniszczeni przez jeden z kataklizmów kończących któryś
    z poprzednich światów, czy może przybyli na początku świata piątego; tak twierdzili o sobie
    Majowie.
    Przyjrzyjmy się azteckiej (najmłodszej) wersji opowieści o zniszczeniu czterech światów.
    Francuski archeolog Jacques Soustelle przedstawia dobre wyjaśnienie poprzednich czterech
    światów Azteków w książce The Four Suns (Cztery słońca):
    Nasz wszechświat według starożytnych ludów Meksyku jest piąty z kolei. Przed nim
    istniały cztery słońca. Na azteckim kalendarzu ich hieroglify są wyryte pomiędzy
    czterema gałęziami znaku ollin. Nazywają się:
    Naui-Ocelotl, Cztero-jaguar. Według tradycyjnych przekazów ludzie zostali pożarci
    przez jaguary. Ale dla najstarszych ludów Meksyku ten wielki kot był symbolem
    mrocznych sił ziemi, symbolem tajemnicy czającej się  w sercu gór". Dla ludów Mek-
    syku z młodszego z okresu tolteko-azteckiego jaguar symbolizował Tezcatlipocę, boga [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl