[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wać tylko te wartości, a uchwyt automatyki przeskoczy na jedną lub drugą skrajną pozycję.
Aby skorygować nagraną już automatykę, korzystając z przycisku Write Automation dla ka-
nału, wystarczy wcisnąć go i nagrać automatykę od nowa. Z chwilą gdy dotkniemy elementu
sterującego (klikając go i przytrzymując lub zmieniając jego ustawienie), stara automatyka
jest zastępowana nową, do momentu zwolnienia przycisku myszki. Po zwolnieniu przycisku,
jeżeli przycisk Read Automation jest także włączony, Cubase kontynuuje odczyt automatyki
zapisanej wcześniej na podścieżce edytowanego parametru.
Kiedy otworzymy podścieżkę parametru zawierającą nagraną automatykę, zauważymy
punkty rozciągające się na linii automatyki. Oto, w jaki sposób edytować punkty na tej linii:
Automatykę można także edytować w oknie przeglądarki projektu (Browse Project),
jak każde inne zdarzenie w projekcie (rysunek 13.13 na następnej stronie). W tym celu
349
• • •
• Edycja automatyki
Edycja automatyki
Korzystanie z przycisku Write Automation
Korzystanie z podścieżek automatyki
ROZDZIAŁ 13
Automatyka
}
• Przepis
Jak edytować podścieżki z nagraną automatyką:
Przemieszczanie istniejącego punktu — w oknie projektu wybierz narzędzie Object Se-
lection i przemieść punkt w nowe miejsce, klikając go i przeciągając. Ustawienia kwantyzacji
i przyciągania do siatki mają wpływ na to, gdzie można przesunąć punkt w czasie.
Jednoczesne przemieszczanie kilku punktów automatyki — po wybraniu narzędzia
Object Selection rozciągnij ramkę wokół punktów, jakie chcesz przemieścić. Zaznaczone
punkty zmienią kolor na czerwony. Kliknij i przeciągnij jeden z zaznaczonych punktów
w nowe miejsce. Możesz również, przytrzymując Shift, zaznaczać punkty niewystępujące
kolejno obok siebie.
Przerysowywanie istniejącej automatyki — w oknie projektu wybierz narzędzie Draw,
Line, Parabola, Sine, Triangle lub Square z paska narzędzi, po czym kliknij w miejscu, od
którego chcesz narysować na nowo fragment automatyki, i przeciągnij narzędziem do punktu
do końca fragmentu. Pierwszy i ostatni punkt nowego fragmentu automatyki połączą się
automatycznie z istniejącą linią automatyki. Za pomocą różnych opcji związanych z każdym
narzędziem można modyfikować kształty. Na przykład, przytrzymując Ctrl (PC) lub
(Macintosh), odwracamy parabolę.
Usuwanie istniejących punktów automatyki — zaznacz punkt lub rozciągnij ramkę
wokół kilku punktów, używając narzędzia Object Selection. Kiedy punkty zmienią kolor na
czerwony, naciśnij Delete lub Backspace na klawiaturze. Możesz także usuwać punkty, klikając
je narzędziem Erase.
Przemieszczanie lub usuwanie wszystkich punktów na podścieżce — kliknij prawym
przyciskiem (PC) lub kliknij, przytrzymując Ctrl (Macintosh), obszar listy ścieżek wybranej
ścieżki i wybierz opcję Select All Events z menu kontekstowego. Po zaznaczeniu punktów
możesz je przemieszczać lub usunąć. Pamiętaj, że jeżeli chcesz usunąć całą automatykę dla
danego parametru, możesz także użyć opcji Remove Parameter dostępnej w polu Parameter
danej podścieżki.
wystarczy rozwinąć ścieżkę w tym oknie, aby uka-
zać zdarzenia automatyki, i kliknąć odpowiedni
parametr w panelu Project Structure, aby rozwi-
nąć w prawym panelu listę zdarzeń, z jakich się
składa. Wówczas możemy zaznaczać wartości na
liście i zmieniać je. Jeżeli opcja Sync Selection jest
zaznaczona na pasku narzędzi okna przeglądarki,
to Cubase będzie wyświetlał edytowane zdarzenie
w oknie projektu.
Rysunek 13.13. Edycja
automatyki w oknie projektu
350
• • •
Przemieszczanie zdarzeń wraz z ich automatyką
Bardzo często pracujemy w ten sposób, że zaczynamy projekt, nagrywamy zdarzenia, po czym dodaje-
my automatykę na podścieżkach pod tymi zdarzeniami. Co jednak, jeżeli zechcemy potem przemieścić
te zdarzenia? Przydałaby się możliwość jednoczesnego przemieszczania automatyki. To właśnie umożli-
wia opcja Automation Follows Events — wiąże automatykę ze zdarzeniami, których dotyczy. Kiedy prze-
mieścimy zdarzenie, automatyka przemieści się razem z nim. Opcję tą można zaznaczyć w menu Edit
lub w File/Preferences/Editing (PC), lub Cubase/Preferences/Editing (Macintosh).
•
Komunikaty SysEx (System Exclusive, czyli specyficzne dla systemu) służą do przesyłania
danych, które są specyficzne dla danego urządzenia MIDI, takich jak zrzut pamięci pro-
gramów, dane sekwencera, dane kształtu fali lub informacje charakterystyczne dla urządze-
nia. Innymi słowy, komunikaty SysEx służą do zmiany tych parametrów urządzenia MIDI,
których nie można zmienić innymi komunikatami MIDI, ponieważ jest to jedyny sposób
pobierania i wysyłania parametrów pomiędzy urządzeniami MIDI.
Podczas pracy w Cubase komunikaty SysEx mogą pełnić dwie główne role:
Możemy zapisać wszystkie parametry urządzenia MIDI używane w projekcie, posługując się
procedurą hurtowego zrzutu (bulk dump).
Ponieważ nie da się automatyzować parametrów zewnętrznego urządzenia MIDI za pomocą
ścieżek automatyki, można użyć komunikatów SysEx do zapamiętywania zmian parametrów
dokonywanych na panelu urządzenia zewnętrznego w Cubase, a następnie sprawić, by Cubase
odtworzył te zmiany parametrów poprzez MIDI.
Można powiedzieć, że komunikaty SysEx sterują tym, jak generowane są brzmienia, podczas
gdy pozostałe zdarzenia MIDI sterują tym, kiedy brzmienia są generowane. Mamy oczywi-
ście pewną kontrolę na tym, jak dźwięki są odgrywane, chociażby za pośrednictwem komu-
nikatów Control Change, ale w praktyce najczęściej nie mamy wpływu na to, w jaki sposób
brzmienie jest generowane przez zewnętrzne urządzenie MIDI.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]