logo
 Pokrewne IndeksFred Saberhagen Vlad Tepes 05 DominionStone Irving Zeglarz na koniuMy, dzieci z dworca ZOO Christiane FelscherinowJacek Kowalski Zarzć…dzanie zasobami ludzkimiBroadrick Annette Spotkanie w tropikachFallen AngelAmber_Kell_ _Catching_Mr_RightFranklin Delano Roosevelt The FiresIain Banks Culture 04 Use Of WeaponsFrederic Pohl & C. M. Kornbluth Critical Mass
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewagotuje.htw.pl



  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    wszystkiego w swego Boga, gdzie raduje się całym spokojem i smakuje słodyczy” według
    warunków i stanu życia (Pd 20, 15).
    W ostatniej strofie Pieśni duchowej Święty przypomina drogę, którą człowiek przebył
    do tego kosztowania w Bogu miłości:
    ∗ Najpierw przychodzą trudy i gorycz umartwienia. Na modlitwie człowiek podejmuje
    rozmyślanie rzeczy Bożych (mówił o tym w strofach od 1 do 13, 1-2).
    ∗ Następnie wchodzi na drogę kontemplacji, postępując drogami i wąwozami miłości (Pd
    22,3).
    ∗ Dalej przez zaręczyny duchowe, czyli przez szczerą i prawdziwą miłość, jeszcze
    mocniej zostaje związany z Bogiem (Pd 22, 5-6).
    ∗ Wreszcie wie, że część zmysłowa i niższa, została już całkowicie uporządkowana i
    oczyszczona, i poddana - dostrojona do części duchowej. „Dusza jej (oblubienicy) jest
    zjednoczona, przeobrażona w obfitość bogactw i darów niebiańskich. Tym samym więc jest
    już przygotowana, przysposobiona i mocno oparta na swoim Oblubieńcu i może przejść przez
    pustynię śmierci, opływając rozkoszami” (Pnp 8, 5; Pd 40, 1).
    W tym stanie człowiek znajduje pełną obfitość i nasycenie Bogiem, bezpieczeństwo,
    pewny i trwały pokój, oraz z niczym nieporównywalną słodycz; ma świadomość, że znajduje
    się jakby w objęciach Umiłowanego (Pd 22, 6).
    Czy możliwe jest takie zjednoczenie?
    Możliwe! Człowiek został do takiego zjednoczenia stworzony i wraz z tym
    uzdolniony mocą łaski. „Bóg, Ojciec Światłości (Jk 1, 17), którego ręka nie jest skąpa (Iz 59),
    z obfitością rozlewa dobrodziejstwa bez względu na osoby (Ef 6, 9) i udziela wszystkim
    swoich darów, ukazując się według swej woli ludziom na ścieżkach i drogach życia” (Pł 1,
    15). Znajduje On rozkosz przebywania z synami ludzkimi (Prz 8, 31). W duszy
    doświadczonej i wiernej spełnia się to, co przyrzekł Jezus w słowach: „Jeśli mnie kto miłuje
    ...” (J 14, 23). Niemniej mało dusz dochodzi do tego stanu z różnych przyczyn. Św. Jan od
    Krzyża je wylicza. Są one następujące: brak kierowników duchowych, posiadających
    35
    odpowiednią wiedzę i choć trochę własnego doświadczenia, zazdrosne działanie szatana,
    który chce, by człowiek jak on pozostał ślepym, oraz sam człowiek, który wymagania
    całkowitego oczyszczenia i wyciszenia uważa za niewiarogodne i je lekceważy (Pł 3, 31-68).
    Św. Jan, powołując się na liczne przykłady jakie znał, podkreśla możność otrzymania daru
    zjednoczenia przeobrażającego. Podkreśla, że Bóg tymi darami obdarzał szczególnie tych,
    których powołuje do założenia i umacniania instytutów zakonnych, których moc i duch miał
    być przekazany w spuściźnie ich następcom (Pł 2, 12). Podaje przykład Św. Franciszka
    naznaczonego stygmatami, św. Teresę od Jezusa z jej sercem przebitym przez anioła
    rozpalonym grotem, i doda, że ciało nie
    stawia już przeszkód, bo jest ukrzyżowane z
    Chrystusem (Pł 2, 13-14).
    W tym zjednoczeniu dotknięcia Boga są bardzo subtelne. Byt Boga dotyka bytu
    człowieka poprzez Słowo Odwieczne (Pł 2, 19-20). Ten, który Jest dotyka tego, który swe
    istnienie otrzymał od Boga, odnalazł je w Bogu i związał się z Bogiem. Człowiek, przez
    zjednoczenie z Bogiem, całe swe działanie ma w Nim i żyje życiem Boga. Święty ukazuje to
    na przykładzie działania władz duchowych: rozumu, woli i pamięci: „Rozum jest kierowany i
    oświecany przez pierwiastek nadprzyrodzonego światła Bożego”, w zjednoczeniu „rozum
    człowieka i Boży stanowią jedność” (Pł 2, 34); wola, zmieniona w życie Bożej miłości, kocha
    miłością Bożą, żyjąc życiem miłości Bożej pod wpływem Ducha Świętego. W zjednoczeniu
    wola Boga i człowieka stanowią jedną wolę; pamięć także została przemieniona w tym
    zjednoczeniu i cała jest ześrodkowana na Bogu i jego chwale, której oczekuje; pożądania
    naturalne są ożywiane nowym pokarmem - doświadczaniem Boga; poruszenia, czynności i
    skłonności, przez zjednoczenie z Bogiem, przez Niego są poruszane i biorą udział w nowym
    życiu (por. Pł 2, 34).
    Oparcie tej treści na Piśmie świętym
    W opisie zjednoczenia przeobrażającego św. Jan od Krzyża wiele razy odwołuje się
    do Starego Testamentu. Jedynie dwa znane już teksty pochodzą z Nowego Testamentu.
    Pierwszy z nich to wypowiedź Chrystusa o zamieszkiwaniu Trójcy Świętej w człowieku
    usprawiedliwionym przez łaskę: „Jeśli mnie kto miłuje …” (J 14, 23). Drugim są słowa św.
    Pawła stwierdzające, że nie on żyje, lecz żyje w nim Chrystus (por. Ga 2, 20). Obie
    wypowiedzi mówią o rzeczywistym zjednoczeniu z Bogiem. Perykopy ze Starego Testamentu
    ukazują drogę do zjednoczenia i fakt zjednoczenia. Do pierwszych należą teksty: „Idź, wejdź
    do komór swoich, zamknij drzwi swoje za sobą, skryj się na mały czas” (Iz 26, 20). Jeśli [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl