logo
 Pokrewne Indeksśąelazny Roger Amber 08 Znak ChaosuFabisinska Liliana Bezsennik 4 Andrzejkowa PrzepowiedniaIan R. MacLeod The Light Ages00000206 Thackeray PierśÂ›cieśÂ„ i RóśźaHarry Turtledove VCecily von Ziegesar Wiem, śźe mnie kochacieCarr William Guy, Pawns In The Game (1958) EditionJames H. Schmitz The Hub Dangerous TerritoryFred Saberhagen Vlad Tepes 05 DominionMilośĄ JesenskĂ˝ & Robert LeśÂ›niakiewicz Tajemnica ksi晜źycowej jaskini
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apo.htw.pl



  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Asertywność może przejawiać się we wszystkich aspektach życia człowieka. Oto kilka
    najbardziej typowych sytuacji, w których umiejętność asertywnego zachowania jest przydatna:
    1. Asertywna odmowa  umiejętność zdecydowanego odmawiania, w sytuacjach, gdy nie
    chcemy zrobić tego, do czego namawia nas inna osoba.
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    30
    2. Asertywna obrona własnych praw  umiejętność zdecydowanej, ale spokojnej reakcji,
    w sytuacji, gdy ktoś sugeruje nam, że nie mamy racji.
    3. Asertywne przyjmowanie krytyki  umiejętność traktowania krytyki jako opinii
    wygłaszającej ją osoby, a nie jako bezwzględnej prawdy.
    4. Asertywne przyjmowanie pochwał  umiejętność docenienia usłyszanej pochwały, a nie
    umniejszanie swojej roli czy znaczenia.
    5. Asertywne wyrażanie gniewu  umiejętność spokojnego i stanowczego mówienia,
    o rzeczach (sytuacjach), które nas denerwują bez agresywnego atakowania drugiej osoby.
    Asertywność to pewne specyficzne umiejętności zachowania się w określonych sytuacjach.
    Zachowanie asertywne to bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie wobec drugiej osoby
    swoich uczuć, opinii i postaw, przy jednoczesnym respektowaniu jej praw. Opiera się na
    założeniu, że każdy człowiek ma swoje prawa i trzeba je szanować. Każdy z nas jest inny i nie
    wolno zmuszać partnera do zmiany poglądów czy celów, tylko dlatego, że nam się one nie
    podobają lub kolidują z naszymi. Zachowania asertywne pokazują naszą odrębność, ale nie
    atakują, nie obrażają drugiej osoby. Mogą zostać podsumowane następującym
    sformułowaniem:
    - Ja jestem w porządku i mam prawo być sobą, Ty jesteś w porządku i masz prawo być
    sobą.
    Zachowanie asertywne można umieścić pomiędzy agresją a uległością [28]. Zachowując
    się asertywnie, respektujemy prawa zarówno swoje, jak i innych. Zachowując się agresywnie
    respektujemy prawa własne, lekceważąc cudze. Gdy jesteśmy ulegli, lekceważymy swoje
    prawa a respektujemy innych. Na tym polega istotna różnica pomiędzy tymi trzema typami
    zachowań.
    W zachowaniach asertywnych ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale jak to robimy. Ton
    głosu powinien być spokojny, ale stanowczy, spojrzenie skierowane na osobę, z którą
    rozmawiamy. Zachowań asertywnych nie stosuje się przy każdej rozbieżności zdań. Nie ma
    takiej potrzeby. Warto je stosować wtedy, gdy szczególnie zależy nam na konstruktywnym
    rozwiązaniu sytuacji potencjalnie konfliktowej. Wtedy, gdy chcemy zachować poczucie
    własnej godności. Przydają się także, gdy z jakichś powodów nie chcemy spełnić czyjejś
    prośby lub żądania, jednocześnie nie chcąc obrazić drugiej strony. Słysząc stwierdzenia
    wysyłane pod naszym adresem typu:  Jesteś... ,  Ty nigdy... ,  Ty zawsze... ,  Byłeś, jesteś
    i pozostaniesz.... . Ich zakończenia mogą być różne: jesteś leniwy, bałaganiarzem, egoistą,
    głupi, skąpy, fałszywy; ty nigdy: nie kończysz tego, co zacząłeś; nie zrobiłeś nic tak, jak trzeba;
    nic nie osiągniesz; werdykt (straszliwy):  Byłeś, jesteś i pozostaniesz życiowym
    nieudacznikiem .
    Są to oceny. Gdy jesteśmy w ten sposób oceniani często czujemy się fatalnie, reagujemy
    ulegle, często agresywnie, zamykamy się w sobie, przeczymy faktom, zaczynamy się
    usprawiedliwiać, uciekamy. Krytyka zawarta w tych ocenach najczęściej nas dotyka i rani,
    bywa też jednak tak, że krytyczne uwagi niosą cenne informacje. Odcinając się od krytyki
    i ocen odcinamy się od możliwości dowiedzenia się, co przeszkadza innym w naszym
    zachowaniu. Oceny bywają zazwyczaj krytyczne, ale są też oczywiście oceny o charakterze
    komplementów. Możemy jedne oceny uważać za zasłużone, inne uważać za niezasłużone
    i nieuzasadnione. By nauczyć się asertywnego przyjmowania ocen odwołajmy się do praw,
    które według Herberta Fenterheima są prawami każdego człowieka [28]:
    1. Masz prawo do wyrażania siebie, swoich opinii, potrzeb, uczuć  tak długo, do póki nie
    ranisz innych.
    2. Masz prawo do wyrażania siebie  nawet, jeśli rani to kogoś innego  dopóki twoje
    intencje nie są agresywne (są asertywne).
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    31
    3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb  dopóki uznajesz, że oni mają prawo
    odmówić.
    4. Są sytuacje, w których kwestia praw poszczególnych osób nie jest jasna. Zawsze jednak
    masz prawo do przedyskutowania tej sytuacji z drugą osobą.
    5. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.
    Te pięć stwierdzeń stanowi podstawę trenowania umiejętności asertywnych. Zawierają one
    ważne treści dotyczące praw każdego z nas.
    Wielu ludzi, uznając swoje prawa, nie potrafi jednak w praktyce z nich korzystać, co
    stwarza sytuację jakby w rzeczywistości ich nie posiadali. Jeszcze więcej osób rezygnuje
    z własnych praw, z wymienionych już, lub innych własnych powodów, bądz wręcz nie
    przyznaje się do swoich praw. Często w tym układzie uznajemy czyjeś wartości za
    najważniejsze, bo nie mamy lub nie uznajemy swoich. Taki układ to postawa uległości
    i wszelkich zachowań z tym związanych. Gdy dochodzi do wyrażenia opinii na różne tematy
    często nagle stajemy przed faktem, że mamy odmienne, niż partner zdanie. Zdarza się, że
    ludzie obawiają się ujawnić swoją opinię, przewidują, że zaistniała rozbieżność doprowadzi do
    starcia, konfliktu, rozstania, katastrofy.
    4.5.2. Pytania sprawdzające
    Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
    1. Jakie zachowanie nazywamy zachowaniem asertywnym?
    2. W jaki sposób formułujemy komunikaty zachowując się asertywnie?
    3. Co zyskujemy a co tracimy zachowując się asertywnie?
    4. Jakie zachowanie często jest mylone z asertywnością? [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl