[ Pobierz całość w formacie PDF ]
czyna i skutek? Wszystko jest puste. Popełnianie przewinień jest tak samo puste jak tworzenie dobra. To wszystko jest
puste! Myśl o pustce tak dominuje, iż zaczyna wierzyć, że po śmierci następuje wieczne wygaśnięcie. Im więcej
myśli, tym mocniej czuje, że ma rację. To jest puste. Umierasz i już po wszystkim. Wszystko jest puste . W tym
punkcie jest przekonany, że po śmierci następuje całkowite unicestwienie.
Tekst mówi: Jeżeli rozumie, wtedy nie ma żadnego błędu. To nie wskazuje na stan mędrca . Jedno zdanie tekstu
musiało zostać opuszczone, kiedy był pierwotnie kopiowany. Możemy je wstawić tutaj: Jest to zwane rozpuszczaniem
się mentalnego stanu samadhi, tak że traci się z oczu to, co słuszne . W tym punkcie jego samadhi przemija, a więc
powstaje w nim myśl o pustce i traci poczucie tego, co słuszne. Jeżeli rozumie, wtedy nie ma żadnego błędu. To
doświadczenie nie wskazuje na stan mędrca. Nie jest to urzeczywistnienie stanu mędrca.
Ale jeśli uważa się za mędrca, to demon pustki opanuje jego umysł. Będzie oczer-
niał utrzymywanie wskazań, nazywając to Dharmą małego pojazdu . Będzie mó-
wił: Skoro Bodhisattwowie przebudzili się do pustki, to co można utrzymywać czy
naruszać? Ten człowiek w obecności swych wiernych danapatich, będzie często
pił wino, jadł mięso i oddawał się rozwiązłości. Moc demona będzie powstrzymy-
wała jego zwolenników od zwątpienia w niego czy zdemaskowania go. Gdy opętanie
przez ducha będzie trwało długo, może konsumować ekskrementy i urynę albo mięso
i wino, twierdząc, że wszystkie takie rzeczy są puste. Będzie łamał moralne wskaza-
nia Buddy i skłaniał ludzi do popełniania przewinień. Ponieważ brak mu właściwego
samadhi, z pewnością upadnie.
Ale jeśli uważa się za mędrca, jeżeli uznaje to za potwierdzenie urzeczywistnienia stanu mędrca, to demon pustki
opanuje jego umysł. Wejdzie i posiądzie jego ciało. Będzie oczerniał utrzymywanie wskazań, nazywając to Dharmą
małego pojazdu . Będzie mówił: Nie przestrzegajcie wskazań. To jest Dharma dla małego pojazdu. Bodhisattwowie
wielkiego pojazdu nie mają tak wielu kłopotliwych ograniczeń. Nie musicie na nie zwracać uwagi . Jak powiedziano:
Wielki słoń nie podróżuje ścieżką królika. Wielkiego przebudzenia nie ograniczają drobne szczegóły. Kiedy jesteś
głęboko oświecony, nic już się nie liczy. Wszystko jest puste . Czy nie mówiłem o tym wcześniej? Wino i mięso
przechodzą przez trzewia; Budda przebywa w umyśle. Dla Buddy, wszystko jest stworzone jedynie z umysłu. Umysł jest
Buddą, a Budda jest umysłem! Oto co mówi. Oczernia nawet utrzymywanie wskazań, twierdząc: Jedynie stronnicy
małego pojazdu przestrzegają wskazań. Zwolennicy wielkiego pojazdu nie potrzebują tego .
W rzeczywistości, wskazania dla wielkiego pojazdu są jeszcze surowsze i tym bardziej nie wolno ich naruszać. On
po prostu ogłupia tych nie poinformowanych ludzi. W rzeczy samej, ludzie ci nigdy nie studiowali Dharmy Buddy i nie
rozumieją żadnej z zasad objaśnianych przez Buddę. Dlatego bez względu na to, co on mówi, przyjmują to jako nakaz,
do którego należy się stosować, wierząc, że to, co mówi, jest słuszne. Dlaczego mu wierzą? Właśnie dlatego, że nigdy
nie słyszeli Dharmy Buddy i nawet nie wiedzą, czym ona jest.
Będzie mówił: Skoro Bodhisattwowie wielkiego pojazdu już przebudzili się do pustki wszystkich dharm, to
co można utrzymywać czy naruszać? Jak może tam wciąż być utrzymywanie albo naruszanie wskazań? Nie ma
niczego takiego . Ten człowiek opętany przez demona w obecności swych wiernych danapatich, w domach opiekunów
Dharmy, którzy w niego wierzą, będzie często pił wino, jadł mięso i oddawał się rozwiązłości. To zdanie oddawać
się rozwiązłości jest bardzo ważne. Zgodnie z buddyjską nauką nie należy żywić namiętności i pożądania, jednak
jego pożądanie jest niepohamowane. Angażuje się w zdeprawowaną zmysłowość, jednak ludzie wciąż w niego wierzą,
ponieważ ma demoniczną moc. Moc demona będzie powstrzymywała jego zwolenników od zwątpienia w niego czy
zdemaskowania go. Mają ogromną wiarę w niego.
Gdy opętanie przez ducha będzie trwało długo, może konsumować ekskrementy i urynę albo mięso i wino,
twierdząc, że wszystkie takie rzeczy są puste. Ponieważ jest opętany przez ducha, nie uważa ekskrementów za coś
nieczystego i również sporadycznie pije urynę. Mówi, że jedzenie ekskrementów i picie uryny nie jest ani skalane, ani
czyste , używając zdania z Sutry serca. Tak wypacza znaczenie Sutry. Zachowanie demona pokazuje, że nie obchodzi
go, czy coś jest czyste, czy brudne. Mówi, że jedzenie mięsa i picie wina jest puste, i że jedzenie ekskrementów i picie
uryny jest puste. Ogólnie rzecz biorąc, wszystko jest puste. Będzie łamał moralne wskazania Buddy i skłaniał ludzi do
popełniania przewinień. Zatem, ponieważ brak mu właściwego samadhi, z pewnością upadnie. Zasługuje na upadek
do piekieł.
Ponadto, w tym stanie samadhi ów dobry człowiek widzi rozpad skandhy formy
i rozumie skandhę odczuwania. Delektuje się stanem iluzorycznej przejrzystości,
a on głęboko wnika w jego kości i umysł. Nagle z jego umysłu może wytrysnąć
bezgraniczna miłość. Kiedy miłość staje się niepohamowana, szaleje z pożądania
i lubieżności. Jest to znane jako opanowanie umysłu przez przyjemny stan sama-
dhi, przy braku mądrości pozwalającej kontrolować siebie i niewłaściwym oddawaniu
się rozwiązłości . Jeżeli rozumie, wtedy nie ma żadnego błędu. To doświadczenie nie
wskazuje na stan mędrca.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]