logo
 Pokrewne IndeksFoley Ewa Powiedz Ĺźyciu Tak!. Poradnik dobrostanuSchlink Bernhard LektorLien_Merete_ _Zapomniany_ogród_04_ _Glosy_z_przeszśÂ‚ośÂ›ciHelen Dickson Rogue's W1. Czarodzieje SkrzydśÂ‚a NocyLyda Morehouse Archangel 04 Apocalypse ArrayColin MacApp Zapomnij o ZiemiJ.R.R.Tolkien Drzewo i liśÂ›ć‡ oraz MythopoeiaBlaylock James P. Maszyna lorda KelvinaDiana Palmer Przerwany koncert
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • boatlife.htw.pl



  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    2. schulfrei
    3. isst man am Gründonnerstag
    6
    4. Symbol des Osterfestes
    5. bringt die Ostereier
    6. schmückt den Tisch zu Ostern
    7. backt man aus Hefeteig
    8. da wohnt die Oma von Till
    7
    1
    3
    4 5
    2
    8
    7 Ostern in Polen. Ergänze!
    Wielkanoc w Polsce. Uzupe"nij.
    wünscht Osterlamm frühstückt Kirche Osterei Ostermontag
    Die Symbole des Osterfestes in Polen sind: _______________________ und
    _______________________. Am Ostersamstag weiht man in der
    _______________________ Speisen. Am Ostersonntag geht man zur
    Auferstehungsmesse. Nach der Messe _______________________ die ganze Familie
    zusammen, teilt die Eier und _______________________ sich alles Gute. Am
    _______________________ findet das Osterspritzen statt. Die jungen Leute
    bespritzen sich mit Wasser.
    Was ist los? Poradnik dla nauczyciela. Klasa 3. Copyright © by Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.
    52
    Wie ist die richtige Reihenfolge der Bilder?
    8 Schreibe eine Geschichte dazu.
    Uporzàdkuj chronologicznie rysunki. Napisz na ich podstawie historyjk´.
    Was ist los? Poradnik dla nauczyciela. Klasa 3. Copyright © by Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.
    53
    C Berühmte Deutsche
    1 Wer war das?
    Kto to by"?
    __________________________________________________________ fizyk niem.; od 1876 prof. uniw.
    w Strasburgu, od 1879 w Giessen, od 1888 w Würzburgu, od 1900 w Monachium; odkrywca
    (1895) promieniowania elektromagnet., którego wiele w"aÊciwoÊci zbada"; wskaza" sposób ich
    wykorzystania w medycynie; skonstruowa" pierwszà lamp´ rentgenowskà; za swoje odkrycia ja-
    ko pierwszy otrzyma" 1901 Nagrod´ Nobla w dziedzinie fizyki; prowadzi" badania w"asnoÊci cia"
    poddawanych wysokim ciÊnieniom.
    __________________________________________________________ fizyk; twórca teorii wzgl´dnoÊci, je-
    den z twórców teorii kwantów i fizyki statystycznej. Urodzi" si´ w Ulm (Niemcy) w rodzinie Ýy-
    dowskiej, studiowa" w szkole politechnicznej w Zurychu. W 1921 otrzyma" nagrod´ Nobla za od-
    krycie praw zjawiska fotoelektr. i prace w zakresie fizyki teoretycznej. Zmuszony 1933 do opusz-
    czenia Niemiec, objà" stanowisko prof. w Institute for Advanced Study w Princeton (USA). Do
    ko’ca Ýycia pracowa" nad próbà po"àczenia w jednà unitarnà ca"oÊç teorii grawitacji z innymi
    teoriami pola, jak np. z teorià pola elektromagnet.; jednak prace te nie zosta"y uwie’czone suk-
    cesem.
    __________________________________________________________ niem. malarz i grafik; najwybitniej-
    szy przedstawiciel prze"omu póênego Êredniowiecza i renesansu w sztuce Êrodkowoeur.; ucze’
    swego ojca i M. Wolgemuta. W 1490-94 podróÝowa" po Alzacji i Szwajcarii; 1494-95 i 1505-07
    przebywa" we W"oszech, a 1520-21 w Niderlandach. Dzia"a" w Norymberdze, prowadzàc warsztat
    mal. i graf.; X., jeden z pierwszych w Europie Pn., przyswoi" sobie zdobycze renesansu w".; "à-
    czàc je z realizmem niderl. i tradycjà sztuki niem., stworzy" odr´bny j´zyk obrazowy. Najwybit-
    niejszym dzie"em pierwszego okresu twórczoÊci jest cykl 14 drzeworytów do Apokalipsy (1498)
    wyróÝniajàcy si´ nowatorstwem techniki drzeworytniczej. W tym czasie powsta"y teÝ liczne ma-
    lowane portrety (Autoportret 1498), rysunkowe pejzaÝe i studia przyr., miedzioryty (Syn marno-
    trawny 1496) oraz cykle drzeworytnicze (Pasja Chrystusa 1498-1510 i Úycie Marii 1501-11).
    W póêniejszych dzie"ach zaznaczy" si´ wp"yw sztuki w"., widoczny w kolorycie (Âwi´to RóÝa’co-
    we 1506) i w studiach nad perspektywà i proporcjami. Arcydzie"em tego okresu sà miedzioryty
    Rycerz, Êmierç i diabe" (1513), Âw. Hieronim w celi (1514), Melancholia (1514), w których X.
    pragnà" wyraziç swój poglàd na Ýycie i sztuk´. Wielkim dzie"em mal. popierajàcym idee M. Lutra
    by"y 2 obrazy przedstawiajàce Czterech aposto"ów (1526). X. by" równieÝ teoretykiem sztuki,
    zajmowa" si´ perspektywà i proporcjami ludzkiego cia"a (Vier Bücher von menschlicher Propor-
    tion 1528); jego uczniowie to m.in. H. Kulmbach i H. Schaufelein.
    __________________________________________________________ kompozytor niem.; jeden z klasyków
    wiede’skich (klasycyzm  muzyka) i najwi´kszych twórców muzyki. Do 1792 przebywa" w ro-
    dzinnym mieÊcie Bonn, gdzie by" muzykiem nadwornym. W 1792 wyjecha" do Wiednia; uczy" si´
    m.in. u J. Haydna i A. Salieriego, ws"awi" si´ jako pianista i improwizator (1795 pierwszy kon-
    cert publ.). W 1796 odby" podróÝe m.in. do Pragi i Berlina. W Wiedniu zaprzyjaêni" si´ z hr. F.
    von Brunswik i jego siostrami, Teresà i Józefinà (jedna z nich jest prawdopodobnie adresatkà li-
    stów  do nieÊmiertelnej ukochanej ). Dzi´ki pomocy materialnej moÝnych mecenasów oraz wy-
    dawaniu swych dzie" X. tworzy" jako niezaleÝny artysta. Jego Êwiatopoglàd, postaw´ estet.
    ukszta"towa"y humanist. tendencje oÊwiecenia, has"a subiektywizmu i uwielbienia natury okre-
    su Sturm und Drang i idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Osobista tragedia  zanikanie s"uchu
    (wynikiem psych. za"amania X. by" list do braci   testament heiligenstadzki z 1802) i zupe"na
    g"uchota od 1818, nie zachwia"a postawà X. jako twórcy. Sztuka X. nie oznacza rezygnacji, jest
    Was ist los? Poradnik dla nauczyciela. Klasa 3. Copyright © by Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.
    54
    wyrazem dram. walki i afirmacji Ýycia. Szkice i notatki X. ukazujà niezwykle dynamiczny pro-
    ces twórczy  dàÝenie do doskona"ego opanowania materii dêwi´kowej. Jako kompozytor z prze-
    "omu epok klasycyzmu i romantyzmu w muzyce, wybitny nowator w zakresie formy, faktury in-
    strumentalnej (rozbudowa orkiestry)  X. wytyczy" kierunek rozwoju muzyki na ca"y XIX w.
    Z twórczoÊci orkiestrowej na pierwsze miejsce wysuwajà si´ symfonie: I  C-dur (1800), III  Es-
    -dur, zw. Eroica (1803), V  c-moll (1808), z unisonowym motywem  losu we wszystkich cz´-
    Êciach; VI  F-dur, zw. Pastoralnà (1808), 5-cz´Êciowa, oddajàca wiejskà atmosfer´; IX  d-moll
    (1824), z fina"owà kantatà do s"ów Ody do radoÊci F. Schillera, wyraÝajàcà ide´ ogólnoludzkiego
    braterstwa; uwertury programowe (Coriolan 1807, Egmont 1810), 5 koncertów fortepianowych
    (III  c-moll 1802, V  Es-dur 1809), Koncert skrzypcowy D-dur (1806). Utwory kameralne: 10
    sonat na skrzypce i fortepian (A-dur, zw. Kreutzerowskà 1803), 6 sonat na wiolonczel´ i forte-
    pian, tria, 17 kwartetów smyczkowych, kwintety, sekstety, septet, oktet; na fortepian: 32 sonaty
    (c-moll Patetyczna 1799, cis-moll zw. Ksi´Ýycowà 1801, C-dur zw. Waldsteinowskà 1804, f-moll
    zw. Appasionata 1805, Es-dur Les Adieux 1810, B-dur Für das Hammerklavier 1818), wariacje
    (m.in. C-dur na temat walca A. Diabellego 1823), bagatele, ronda. SpoÊród dzie" wok.-instru-
    mentalnych najwaÝniejsze sà: jedyna opera Fidelio (3 wersje 1805-14, z 3 uwerturami Leonora [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl