[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kolejnym przydatnym narz´dziem jest karta obserwacji klasy. Tradycyjna karta zawarta w dzienni-
ku klasowym dobra jest do prowadzenia klasyfikacji okresowej. Mniej natomiast wydaje si´ pomocna
jeÊli chodzi o bieÝàcà informacj´ w ramach danego przedmiotu. Zaprowadzenie w"asnej karty pozwoli
nauczycielowi gromadziç wszystkie te informacje, które sà mu niezb´dne do podejmowania decyzji od-
noÊnie do realizowanego programu. Na karcie tej powinny si´ znaleêç wszystkie komponenty progra-
mu przewidzianego na dany okres nauczania oraz nazwiska wszystkich uczniów. Na podstawie kart na-
uczyciel odnotowuje osiàgni´cia uczniów w zakresie danego komponentu. Dostaje w ten sposób wglàd
w stopie’ realizacji programu. Inna karta moÝe rejestrowaç typy zaj´ç jakie uczniowie wykonujà (symu-
lacja, pisemne dryle j´zykowe, itp.) z uwagami odnoÊnie do osiàgni´ç i zaangaÝowania. U"atwi mu to do-
bór uczniów do zespo"ów w zaleÝnoÊci od poziomu j´zykowego, umoÝliwi indywidualizacj´ nauczania
(np. zalecenie odpowiedniego typu çwicze’ w zaleÝnoÊci od preferencji na wspólnych dla wszystkich tre-
Êciach).
Karta samooceny powinna umoÝliwiaç uczniowi systematycznà ocen´ czynionych post´pów, które
sà wynikiem pracy w klasie, jak i pracy w"asnej. Ucze’ musi zwracaç uwag´ zarówno na to, czego si´ na-
uczy" i na trudnoÊci. Powinien teÝ byç motywowany do dalszej pracy przez odpowiednie stymulowanie
refleksji.
PoniÝej prezentujemy przyk"adowe karty obserwacyjne. Najlepiej by by"o, gdyby karty w"aÊciwe
opracowa" sam nauczyciel, a nawet zespó" nauczycieli z danej szko"y, gdyÝ tylko wtedy zostanà one do-
stosowane do potrzeb danej klasy (szko"y) i do rodzaju proponowanych zada’.
42
KARTA OBSERWACJI UCZNIA
Imi´ i Nazwisko .............................................................................. Klasa ..........................
Rok nauki ..........................
Wyniki w zakresie: Oceny / punkty Ocena opisowa Uwagi i spostrzeÝenia
I. Poziom rozwoju sprawnoÊci:
1. S"uchanie
2. Mówienie
3. Czytanie
4. Pisanie
II. ZnajomoÊç struktur:
1. & & & & ..........& & & ..
2. & & & & ..........& & & ..
3. & & & & ..........& & & .. itd.
III. ZnajomoÊç s"ownictwa
wed"ug tematów:
1. & & & & ..........& & & ..
2. & & & & ..........& & & ..
3. & & & & ..........& & & .. itd.
IV. AktywnoÊç na lekcji:
1. Praca domowa
2. ZaangaÝowanie w pracach
zespo"owych
3. Realizowane projekty
4. Lektury itp.
V. Informacje dodatkowe:
1. Od jak dawna uczy si´ j´zyka
angielskiego
2. Jakich innych j´zyków si´ uczy
3. Udzia" w pracach na rzecz
szko"y
4. Szczególne zainteresowania
5. Umiej´tnoÊç samodzielnej
pracy (strategie uczenia si´)
6. TrudnoÊci
7. Zachowanie
8. Samoocena itp.
www.wsip.com.pl 43
KARTA OBSERWACJI KLASY
Klasa .......................... Okres ..........................
S"uchanie
Mówienie
Czytanie
Pisanie
Gramatyka:
1. ...............................
2. ...............................
3. ............................... itd.
S"ownictwo na temat:
1. ...............................
2. ...............................
3. ............................... itd.
Udzia" w pracach
klasowych/szkolnych
Inne:
Nazwisko i imi´ ucznia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 itd.
KARTA SAMOOCENY
Imi´ i nazwisko ................................................................................... Klasa ..........................
Data od .......................... do ..........................
Data:
Pracowa"em
Co musz´ zrobiç,
Nie
na materia"ach:
Tematyka zaj´ç:
Nauczy"em si´ aby pokonaç t´
nauczy"em si´
trudnoÊç?
Rodzaj zadania:
Podstawowe Uzupe"niajàce
44
BIBLIOGRAFIA
J. Chodnicki, M. Grondas, A. Ko"odziejczyk, J. Królikowski, Ocenianie. Program Nowa Szko"a,
Warszawa: CODN 1999.
M. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP 1997.
A. Diniejko, English-Speaking Countries, Warszawa: WSiP 1999.
J.A. van Ek, J.L.M. Trim Waystage level 1990, Strasbourg: Council of Europe Press 1993.
E. Erikson, Childhood and society, wyd. 2, New York: Norton 1968.
E. Erikson, Youth and crisis, New York: Norton 1968.
J. Iluk, Polsko-angielski s"ownik wyraÝe’ i zwrotów lekcyjnych, Warszawa: WSiP 1995.
T. Jurczy’ski, Dictionary of the United States, Warszawa: WSiP 1998.
H. Komorowska, Testy w nauczaniu j´zyków obcych, wyd. 2. uzupe"nione, Warszawa: WSiP 1984.
H. Komorowska, Nauczanie i testowanie tak zwanych integrowanych sprawnoÊci j´zykowych. J´zyki
Obce w Szkole nr 3, s. 209 219.
J.E. Marcia, Ego identity status:Relationship to change in self-esteem, general maladjustment ,and author-
itarianism. Journal of Personality 1967 nr 35, s. 118 133.
Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of references.
Draft 2 1997, Strasbourg: Council for Cultural Co-operation. Education committee.
B. Otto, M. Otto, Here is the news, Warszawa: WSiP 1998.
T. Siek-Piskozub, Gry i zabawy w nauczaniu j´zyków obcych, wyd. 2, Warszawa: WSiP 1997.
T. Siek-Piskozub, Uczyç si´ bawiàc. Strategia ludyczna na lekcji j´zyka obcego, Warszawa: PWN 2001.
A. Sikorzy’ska, Discover it yourself, Warszawa: WSiP 1995.
www.wsip.com.pl 45
NOT ATKI
46
NOT ATKI
www.wsip.com.pl 47
NOT ATKI
48
[ Pobierz całość w formacie PDF ]